Řešení

Text k obrázku: V kostele Svatého Lazara na rohu. Autor: Orlando Luis Pardo

Pokud nepřijdeš s „řešením“, ať tě ani nenapadne kritizovat, dávají mi jasně najevo osoby, které ovšem samy nepředkládají žádný lék. Jejich tón mi připomíná všechna ta nudná pionýrská shromáždění, kterých jsem se musela za školních let zúčastnit. Když na mě přišla řada s proslovem a můj příspěvek překypěl od osobních témat ke kritice celého systému, vždycky mě někdo zčistajasna utnul, aby mi připomněl, že skutečný revolucionář přináší řešení, ne stížnosti. Kritika musí být konstruktivní, tvrdili, a já časem přišla na to, že mě tím nevyzývali k potenciálně prospěšným odsudkům, ale ke konformizmu.

Ty  okleštěné námitky vynesly na světlo problémy, jejichž řešení neznají ani zastánci „užitečné“ kritiky. Moje chabé znalosti ekonomie mi například neumožňují napravit bezpráví napáchané duálním ekonomickým systémem, ve kterém žijeme už patnáct let. Stejně tak nemám dostatečné vědecké zázemí na to, abych vyřešila celou svízelnou situaci, která všude kolem vládne. Ani v politice nedokážu dohlédnout tak daleko, abych mohla předpovědět, zda se naplní slova Jana Pavla II, že se „Kuba otevře světu a svět Kubě“.

Přes to všechno mi můj občanský  čich intuitivně odhalil ŘEŠENÍ. Jen svoboda v názorech umožní, aby se nebáli ti, kteří vědí, jak situaci zachránit. Ekonom, který si v šuplíku schovává plán ozdravení kubánské ekonomiky, potřebuje mít záruku, že za vyslovení svých nápadů nebude potrestán. Všechny politické, sociální a zahraničněpolitické projekty, ukrývané z obavy před možnou represí, vyžadují patřičný respekt.

Dovolte, aby všichni mluvili, ať už si jen stěžují nebo ať za nimi stojí podložený návrh řešení problémů. Vyhlaste veřejně, že každý Kubánec může říct, co si myslí, a navrhnout řešení v duchu politického zabarvení nebo ideologie, které sám věří. Uvidíte, že se objeví léky na naše starosti a že namísto stížností budou padat návrhy. A to teprve udělá zle všem těm chronickým odpůrcům kritiky.

Výpadek proudu

Generace Y i ostatní blogy portálu Desdecuba.com byly díky výpadku proudu nedostupné déle než  24 hodin. Až do této chvíle se nepodařilo objasnit příčiny poruchy, chtěla bych ale poděkovat všem, kdo si kvůli našemu odpojení dělali starosti.
Je mi sice moc líto, že vám působíme takové bolení hlavy, na druhou stranu mě ale těší, že jsme schopni začít znovu fungovat navzdory útokům, trollům a dokonce i problémům se softwarem.
Všechny vás objímám a slibuji, že ten ztracený den doženeme.
Yoani