Optimisté

 

Julito mě zhruba v polovině roku 2007 ujišťoval, že ještě do srpna cena vepřového klesne na deset pesos za libru, což je průměrná denní mzda. Když už bylo loni v lednu jasné, že jeho proroctví nevyšlo, pokárala jsem ho. Se svým věčným úsměvem na rtech mě ujistil, že drahé maso bude možné získat za nižší ceny v letních měsících. Pak ale přišly hurikány a prognózy mého souseda se staly předpovědí nejen hořkou, ale ve své bezelstnosti i  škodlivou. Poté jsem ho už nepotkala, nemohla jsem mu tedy tváří v tvář triumfovat.

Včera k nám přišel Julito na kus řeči, ale změnili jsme téma. Jeho mladší dcera se dala na cestu, kterou už předtím prošlápla ta starší – během uměleckého turné zůstala v cizině. Obě spolu žijí v jednom z těch lidnatých měst Spojených států a jejich otec není ani tak nešťastný z odloučení, jako spíš šťastný z jejich budoucnosti.  Seděl v našem obývacím pokoji a vyprávěl, jak s manželkou plánují odjet za rodinou v exilu. “Tam jim budeme užitečnější,” prohlašoval rozhodně.

Měla jsem nutkání zeptat se ho, jestli ještě nepočká na slevy masa, pak že mohl klidně odjet, ale nakonec jsem to nechala být. Vím, že my, rodiče moc nerozumíme vtipům, jedná-li se o naše děti, a tak jsem se rozhodla jeho někdejší optimismus přejít mlčením. Odpustila jsem mu morální rozrušení, které mi způsobily jeho předpovědi, a dokonce i fakt, že mě kvůli mým obavám označil za pesimistu. Julito je jedním z těch, kdo ještě na schůdkách do letadla budou polykat slova kritiky. Pak si možná v Bostonu přečte tenhle blog a třeba mi napíše mail, ve kterém přizná, že nikdy ničemu nevěřil a že byl vlastně stejný skeptik jako já.

Napsat komentář

