Nepříjemné otázky

Kráčím okolo našeho domu a snažím se neprocházet pod žádným balkónem, protože z nich děti házejí prezervativy naplněné močí, aby si ukrátili dlouhou chvíli. Muž s dcerou nesou tašku, ze které kape směs tuku, vody a krve. Jdou z masny, dlouhá fronta signalizuje, že dnes ráno dorazilo nějaké přídělové zboží. Šťastní stoupají po schodech i se svou masnou trofejí. Doma už pravděpodobně matka krájí cibuli, oddychla si, že po několika dnech absence se doma zase objeví bílkovina.

Jdu za nimi a zaslechnu, jak se holčička ptá: „Tati, kolik jsi v životě snědl kuřat?“ Představuji si bezradnou tvář otce, který právě vylezl do šestého patra a potí se jako kůň. Odpoví trošku zhurta: „Jak to mám vědět? Já jídlo nepočítám.“ Ale holčička se nenechá odbýt. Právě se totiž učí násobit a dělit, a chce proto rozebrat celý svět a vysvětlit ho jen pomocí čísel. „Tati, když je ti 53 let a každý měsíc dostaneš v masně na příděl libru kuřete, tak ti stačí vědět, kolik už žiješ měsíců. A pak tohle číslo už jenom vydělíš čtyřmi librami, co tak normální kuře váží.“

Přistihnu se, jak počítám její matematickou rovnici, a zjišťuji, že jsem ve svých 33 letech snědla 99 kuřat. Muž přeruší mé výpočty: „Holčičko, když já jsem se narodil, tak ještě kuřata nebyla na příděl.“ Dojde mi, že já už jsem sice vyrůstala s okovy přídělového systému na obou kotnících, ale že díky černému trhu, zpronevěřování státního majetku, obchodům ve směnitelných pesech, výměně oblečení za jídlo a hromadě dalších alternativních triků vlastně ani neznám přesný počet kuřat, která jsem v životě spořádala. Zrychlím krok a slyším nedůvěřivou větu malé Pythagoras: „Tati, a to ti mám věřit, že dřív sis v masně mohl koupit kuřat, kolik jsi chtěl?“

Napsat komentář

