Do třetice nic

Tentokrát byli otevřenější. „Nemáte povolení vycestovat,“ sdělila mi skoro laskavě maličká paní v olivově zelené uniformě. Další žádost o povolení k výjezdu byla tedy uzavřena bez zbytečných odkladů, odpověď je stále negativní. Žádala jsem úřednici o nějaké vysvětlení, ale ona je jen hrází mezi mými požadavky a svými skrytými nadřízenými.

Zatímco mi sdělovala další Ne, vzpomínala jsem na nedávné prohlášení Miguela Barneta. President Unie kubánských spisovatelů a umělců (UNEAC) před několika měsíci potvrdil, že všichni Kubánci kromě těch, kteří jsou trestně stíhaní, budou mít právo vycestovat, . Celý den jsem dumala nad nějakým svým nedořešeným právním případem, ale na nic jsem nepřišla. Dokonce i hrnec na rýži, který jsme dostali na přídělovém trhu na splátky, jsem zaplatila celý, i když fungoval jen dva měsíce, než se definitivně porouchal.

Nikdy jsem nestála před soudem, a přesto jsem odsouzena k tomu, že nesmím odjet z ostrova. O tomto omezení nerozhodl soudce a já jsem se nemohla odvolat k porotě. Přichází od nejvyššího žalobce se všemi právy, který sám sebe jmenoval kubánský Stát. Tento přísný úředník rozhodl, že stařenka, co sedí po mém boku v kanceláři na rohu ulic 17 a K, nedostane bílou kartu k výjezdu, protože její syn „dezertoval“ během lékařské stáže. Ani ten kluk, co čeká na rohu, nemůže nikam jet, protože jeho otec je sportovec a dnes už hraje pod jinou vlajkou. Seznam potrestaných je tak dlouhý a jejich provinění tak různorodá, že bychom mohli založit skupinu ostrovanů, kteří z donucení nesmí ven. Škoda že většina mlčí a doufá, že třeba jednoho dne budou smět vycestovat, jako kdyby to byla nějaká odměna pro ty poslušné a hodné.

Jedním z prvních míst, kam bychom měli zajít všichni, co nikdy nedostaneme povolení k výjezdu, je kancelář naivního presidenta UNEAC. Možná by nám on dokázal vysvětlit, za jaký prohřešek jsme trestáni.

Abych rozšířila sbírku zamítavých dokumentů, nechávám vám zde poslední doklad ze SIE (Imigrační a emigrační oddělení). A přikládám víza, aby bylo jasné, že nemám problém se vstupem do cizí země, ale s odjezdem ze své vlastní.