O jednoho posla méně

Pokaždé, když bojuje KGB se CIA,
vyhraje nakonec policie.
Joaquin Sabina

Není to poprvé, co slyším, že je MSN Messenger na Kubě zablokovaný. Skoro před třemi lety mě kamarádka potajmu protáhla do státního úřadu, kde pracovala, abych se mohla připojit na internet. Chtěla jsem napsat článek a chyběly mi nějaké informace, tak jsem ji poprosila o pár minut před obrazovkou zastaralého počítače. Byla to doba, kdy jsem se tvářila jako turista, abych se mohla připojit v hotelech a ten týden jsem neměla dostatek konvertibilních pesos na zaplacení hodiny internetu.

Kamarádka mi přečetla seznam stránek, které byly na pracovním počítači zakázané a dodala, že i MSN je už celé měsíce blokovaný a nefunguje. „Nemůžeš používat žádný zahraniční chat a ať tě ani nenapadne se dívat třeba na El Nuevo Herald“, řekla mi a měla u toho významně otevřené oči. Když jsem se ptala na omezení chatu na softwaru Microsoftu, osvětlila mi, že se nesmí používat žádné rozhraní, které by nemohli kontrolovat administrátoři. Hotmail byl zakázaný, protože bylo téměř nemožné z něj kopírovat korespondenci zaměstnanců. Krátce nato byl ze stejných důvodů na pracovištích zakázán i Messenger a Yahoo.

Tentokrát přichází zákaz z druhé strany, přímo od tvůrců programu, díky kterému jsme se vyhýbali kontrole. „Používání Windows Live Messenger IM bylo pozastaveno ve státech, podléhajících embargu Spojených států“, píše se v oznámení Microsoftu. Mám pocit, že tím ztrácíme zase jen my občané, protože naši vládci mají pro komunikaci se světem své vlastní kanály. Je to rána pro uživatele internetu, pro internetové „ilegály“, což je skoro každý, kdo se na Kubě na internet připojí. Cenzor u mé kamarádky v práci si ale určitě mne ruce. Microsoft právě udělal kus práce za něj.

Napsat komentář

