Zakázané, ale možné


Kouř se mi lepí na vlasy a šaty a celou noc si s sebou ponesu pach tabáku, i když patřím k těm Kubáncům, co nikdy nekouřili. Pán u vedlejšího stolu vykouřil za tu chvilku co tu sedí už krabičku a půl Hollywoodek, jako popelník používá prázdnou plechovku od piva. Na zdi visí cedule s cigaretou přeškrtnutou červenou čarou a pozadím plným nikotinových skvrn. Nedá se nic dělat. Jsem pasivní kuřák, i když v mé zemi od roku 2005 platí zákon, který by mi měl plíce chránit.

Úspěšně jsem nepoznamenána přežila první zkoušku kolektivní spoluviny, kdy si děti, sedící v kruhu, dokazují jak už vyrostly. 32% mých spoluobčanů ale zůstane na té dětské nepleše závislá a utrácí dnes podstatnou část svých prostředků za Criollky, Popularky nebo H. Upmannky. Je to jedno z nejvyšších čísel v regionu, srovnatelné možná s vysokým výskytem alkoholismu, který se ale oficiálně nepřiznává. I když je polovina domovů na ostrově vystavena kouři, u nás doma je jenom jeden bývalý kuřák, jeden adolescent, který vypadá, že ho to ještě nezajímá a já, která svému otci máčela krabičky cigaret ve vodě, aby ho přesvědčila se zlozvykem přestat.

Vyhláška na ochranu nás, kteří nekouříme, je přísná a velice moderní, ale v praxi nefungovala ani pár týdnů. Neznám nikoho, kdo by byl pokutován za porušení protikuřáckých opatření na veřejných prostranstvích nebo v dopravních prostředcích a cigarety všech značek se stále prodávají v těsné blízkosti základních a středních škol. I přes mou abstinenci mi před pár měsíci diagnostikovali rozedmu plic a doktor na mě mrkl, když se ptal: „Kouříš, že?“. Měla jsem chuť si koupit krabku těch nejsilnějších cigaret, pořádně si šluknout a vypustit kouř na ten vlhký kus papíru se zákonem, který se nedodržuje a na ty, co udělali z tak jednoduchého opatření mrtvý dokument. Ale nevím. Mám pocit, že kdybych to udělala, dostala bych jednu z těch mála pokut, které byly v posledních pěti letech uděleny.

Napsat komentář

