Ze sladkosti k hořkosti

Měl naraženou čepici až po uši, ale i tak jsem v něm rozpoznala bývalého víceprezidenta. Carlos Lage kolem mne prošel na křižovatce ulic Infanta a Manglar, krokem tak typickým pro ty, kteří byli defenestrováni, tempem padlých, kteří už ztratili naději, že budou rehabilitováni. Bylo mi ho líto. Ne proto, že teď musí chodit v parnu na slunci, když měl ještě nedávno šoféra, ale proto, že se na něj všichni tiše káravě dívali, s úšklebkem odvety ve tváři. Slyšela jsem procházející ženu jak říká: „Chudák, musel odvést všechnu špinavou práci, jenom aby mu nakonec udělali tohle.“

Rok a půl po sesazení Carlose Lageho a Felipeho Péreze Roqueho se stále ještě neví, jaký důvod stál za jejich politickým koncem. Jako gesto nebývalé diskrétnosti se video, které pouštěli členům komunistické strany a které vysvětlovalo důvody toho nenadálého pádu, nikdy nedostalo k alternativním informačním sítím. Nepřesvědčily nás ani fotky obou pánů popíjejících na nějaké oslavě s úsměvem pivo. Kdyby toto byla příčina ztráty funkcí, nezůstal by nám jediný ministr a vyprázdnila by se i pozice prezidenta. Věta, napsaná Fidelem Castrem v jedné z jeho úvah, že se jak ministr zahraničních věcí, tak viceprezident stali závislými na „sladkosti moci“, vypadala spíše jako přiznání člověka, který dobře zná královské výsady neomezené vlády, než jako vysvětlení chyb druhých. Takže jsme se nakonec nedozvěděli, co tentokrát vedlo Saturna k požírání svých dětí, s pachutí toho kdo pojídá poslední vrh, generaci, jež by ho mohla nahradit.

Soucítila jsem s Carlosem Lagem když jsem ho viděla, jak si čepicí zakrývá obličej a rychlým krokem se snaží uniknout pozornosti. Měla jsem chuť na něj zavolat a říci mu, že tím, že ho vyhodili, ho ušetřili posměchu v budoucnosti a udělali z něj svobodného člověka. Ale prošel kolem mne v takovém spěchu, asfalt tolik pálil a ta žena se na něj dívala tak posměšně, že jsem jen přešla na druhý chodník. Nechala jsem defenestrovaného s jeho samotou. Ale věřte mi, že jsem se k němu chtěla přitočit a zašeptat mu, aby nebyl smutný. Vyhazovem ho ve skutečnosti zachránili.

Napsat komentář

