Celkem dvanáct mužů

Když jsem jako malá slyšela jméno Perico, název jedné vesnice v provincii Matanzas, rozbolelo mě ze smíchu břicho. Připadalo mi to ale zábavné jen do chvíle, než jsem se dozvěděla, že odtam pochází část naší rodiny z otcovy strany. Na minulou sobotu jsem byla pozvaná, abych si znovu prohlédla prašný násep a zchátralou železniční stanici. Odjezd mé sestry mě ale nechal ve čtrnáctém patře paralyzovanou a bez chuti kamkoli chodit. Je mi moc líto, že jsem nejela. Čekalo tam na nás dvanáct bývalých vězňů Černého jara a jako hostitel úžasný a pracovitý sedlák jménem Diosdado Gonzalez, který to důležité setkání hostil ve svém domě a u svého stolu.

Mělo se jednat o setkání k upevnění vzájemných vztahů, představení rodinným příslušníkům každého z nich, chtěli se podělit o trošku času, který jim kubánská vláda zkrátila o dlouhých sedm let. Ale rozhodnutí Guillerma Farinase zahájit novou hladovku úplně změnilo ráz dne. Výrazy uvolnění a odpočinku vystřídalo znepokojení a židle nachystané na oslavu musely odolávat tíze neklidu. Setkání se za chvilku mezi jednotlivými doušky kávy, kterou servírovala Alejandrina, změnilo ve výjimečný stav, kde se nehýbalo s plastovými vojáčky na vojenské mapě, ale myšlenkami na mapě historie.

Když mi pak Pedro Argüelles po telefonu četl text, který na schůzce schválili, znovu jsem zalitovalala, že jsem se jí nezúčastnila. Mezi požadavky podepsaných je vyšetření příčiny smrti Juana Wilfreda Sota, žádost, aby bylo zabráněno úmrtí Farinase a podle mého názoru nejhůře dosažitelný požadavek na ukončení represí a „aktů zavržení“ proti opozičním aktivistům. Letos jsou ale uši moci vůči požadavkům odmítavější než před rokem. Navíc mám obavu, že tělo laureáta Sajarovy ceny za rok 2010 už další dlouhé hladovění nepřežije. Kéž by mne osud překvapil a podařilo se něčeho dosáhnout. Aby Perico přestalo být jen vískou s vtipným názvem a změnilo se v místo, kde moc slova, občanské uvědomění a jednota zvítězily nad zatvrzelým a zatuchlým autoritarismem.

Pozn.: Slovo Perico znamená papoušek, ale používá se i pro lidi, kteří rádi baví společnost vyprávěním vtipů a anekdot.