Nůžky

Nevím co jim je, těm vlasovým nesnášenlivcům, pro které jsou vlasy důležitější než celý zbytek těla. Trpí nějakou zvláštní fixací na to co leze z cizích hlav, ať už to jsou vlasy nebo myšlenky.
V sedmdesátých letech chtěl mít můj otec hřívu až na ramena, nůžky ho ale dostihly. V rukou je svírali ti samí jako vždycky. Ti, kteří věří, že vojenský sestřih je znamením podle kterého se pozná „správný člověk“. Navíc to bylo v dobách, kdy džíny a chumáče vlasů na hlavách hippies byly považovány za „ideologickou zvrácenost“.

Nicméně přebytek vlasů není to jediné, co tyto káravé kadeřníky vyvádí z míry. Pamatuju si jak jsem si oholila hlavu dohola, unavená nedostatkem šamponu a epidemiemi vší, běžnými v devadesátých letech. Studovala jsem tehdy v Pedagogickém institutu a málem mě kvůli mé blyštivé hlavě vyhodili z university. Na ulici mi vždycky někdo neopomněl připomenout, že „žena, která k sobě má úctu“ by se svých vlasů nikdy nezbavovala. Vyčerpaná takovým vměšováním jsem si vlasy zase nechala narůst. Prozatím.

A teď si chce můj syn pod estetickým vlivem japonských kreslených seriálů nechat narůst vlasy přes uši. Ředitelka jeho školy se ale snaží o to, aby si můj syn musel projít tím, čím si prošel jeho dědeček i já. Podle této kadeřnice se ke žlutobílé uniformě druhého stupně základní školy žádný jiný účes než nejpřísnější vojenský sestřih nehodí. Už i k Teově černočerným vlasům a neposedné patce se tedy přibližují ty staré nesnášenlivé nůžky. Neustále přítomná ruka snažící se přistřihnout vše co přečnívá svojí odlišností.

Napsat komentář

