Persepolis

Odmalička jsem měla ráda knížky „s postavičkami“ a tahle posedlost texty s obrázkovým doprovodem mi vydržela dodnes. Největší radost mi udělá, když objevím dobře napsaný příběh doplněný ilustracemi z pera samotného autora. A právě tahle kombinace mě nadchla na Persepoli, knize íránské autorky Marjane Satrapiové. Ponořila jsem se do jejích prvních stránek, abych si připomněla staré  komiksové časy, a vůbec mě nenapadlo, jak silně mě tenhle pohled na Írán zasáhne.

Jelikož se na můj Ostrov vše dostává se zpožděním, doslechla jsem se nejdříve o  zelené revoluci  v Teheránu a teprve potom jsem se dostala k příběhu této ženy, která vyrůstala obklopená intolerancí a zákazy. Malé Marjane se neustále v hlavě líhnou otázky, stejně jako se to děje mně už více než dvacet let. Nebýt toho černého závoje přes hlavu a neustálé přítomnosti náboženství, myslela bych si, že Persepolis vypráví historii Kuby, jak jsem ji zažila na vlastní kůži. Hlavně když mluví o sevření, o neustálé přítomnosti nepřítele někde tam venku a o mučednictví padlých.

Ukázala jsem Teovi pár stránek; nemohl odtrhnout  oči od obrázku, na kterém Marjane přemítá nad politickým transparentem hlásajícím: „Zemřít jako mučedník znamená krevní transfuzi do žil společnosti!“ Představuje řvoucího člověka, jemuž odebírají krev pro neukojitelný Národ. Můj syn, stejně zdatný v kladení otázek jako já, ihned našel podobnost s heslem „ Jsme připraveni prolít i tu poslední kapku krve“, které se v těchto končinách neustále omílá. Neudržela jsem na uzdě svou představivost a zhmotnila jsem si Kubánce, jehož krev kape na rodnou zem poté, co byl vyždímán až na samu dřeň.

Napsat komentář

