Telenovela nebo skutečnost?

Pro Marianu a Paula

Historici by jednou měli převyprávět naši historii posledních desetiletí prostřednictvím brazilských telenovel, co dávali v televizi. Uslyšíme pak specialisty, jak hledají souvislost mezi množstvím slz prolitých před obrazovkou a úrovní rezignace nebo odporu v reálném životě. Předmětem studia se stane i míra naděje, jakou jsme získali díky seriálovému hrdinovi, jenž vybředl z bídy a splnil si své sny.

V té analýze by určitě nesměla chybět bouřlivá postava otrokyně Isaury. Míšenka, která utekla od krutého pána, po jistou dobu paralyzovala celou zem, jednou kvůli ní dokonce cestující odmítli nastoupit do vlaku a zůstali na nástupišti, dokud nedokoukali závěrečný díl. Stala se vzorem pro srovnání mezi otrokářem odmítajícím dát své služce milost a těmi, kteří se chovali jako naši ochránci a měli přitom úplnou kontrolu nad vším. Právě v těch letech se houfně rozváděly kamarádky mé matky po vzoru nezávislé hrdinky Malú, která sama vychovávala dceru a nenosila podprsenku.

Tak přišel rok 1994 a vzpoura na Malecónu donutila vládu k určitým ekonomickým reformám, jako jsou nájemní pokoje, soukromé taxíky a restaurace. V té době opět běželo v televizích drama brazilské produkce, které ovlivnilo mnoho pojmenování nových situací. Pokřtili jsme jménem „paladar“ soukromé restaurace podle obchodu s potravinami provozovaného hlavní hrdinkou seriálu „Všechno platí“. Příběh chudé matky, která prodávala jídlo na pláži a nakonec založila velké potravinářské konsorcium, nám připomínala čerstvě vzniklé „živnostníky“ upravující obýváky svých bytů, aby nám v nich nabídli pokrmy považované už několik desetiletí za vymizelé .

Později se ale věci začaly komplikovat – dorazily seriály, kde si zemědělci nárokovali vlastní půdu, padesátnice dělaly plány do budoucnosti a reportéři nezávislých novin bojovali o získání čtenářů. Scénáře těchto dramat se staly – tady na ostrově – klíčem k interpretaci naší reality, k jejímu srovnávání a kritice. Proto trávím tři dny v týdnu před televizí, abych si mezi řádky konfliktů hlavních hrdinů přečetla, co se bude lidem honit hlavou a jaké budou mít názory druhý den ráno. Bude v nich víc naděje, nebo víc trpělivosti. A to částečně „díky“, nebo „kvůli“ těm telenovelám z jihu.

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s