DHL, aneb jak podporovat cenzuru

Obrázek převzatý z: http://media.photobucket.com
Před pár lety jsem šla do kanceláře DHL v Miramaru, abych poslala několik rodinných videí kamarádům ve Španělsku. Paní za přepážkou na mne vrhla pohled, jako bych po ní chtěla, aby mi přivezla molekulu kyslíku z jiné galaxie. Aniž by se vůbec dotkla kazety MiniDV, vysvětlila mi, že havanská pobočka přijímá k dopravě jen kazety VHS. Myslela jsem si, že problém je ve velikosti, ale zdůvodnění bylo daleko překvapivější. „Naše přístroje na kontrolu obsahu totiž umí číst jen velké kazety“. Když jsem naléhala, začala mít paní podezření, že místo obrázků rozesmátého obličeje našeho syna chci do zahraničí posílat „nepřátelskou propagandu“.

Vrátila jsem se frustrovaná domů, kam mi nechodí normální pošta, a po nějaké době jsem služeb této německé společnosti potřebovala využít znovu. Protože jsem nemohla jet do Chile, abych tam prezentovala svou knihu Cuba libre, poslalo mi nakladatelství deset výtisků v obálce s nápisem „express“. Ani nespočetné telefonáty, ani má osobní přítomnost v kanceláři na rohu ulic 26 a 1 nedocílily toho, aby mi bylo vydáno, co je mé. „Váš balík byl zkonfiskován“, oznámili mi dnes ráno. Ve skutečnosti by měli být upřímnější a říct „Váš balík byl ukraden“. I když jsou to stejné texty, které bez použití násilí už tři roky publikuji na webu, cenzoři na celnici s knihou zacházeli, jakoby šlo návod na výrobu Molotovových koktejlů.

Teď, když titulky na celém světě oznamují konec spolupráce Googlu s čínskou cenzurou, zahraniční společnosti na Kubě i nadále respektují ideologické filtry, nastavené naší vládou. S pověstnou efektivitou, rychlostí a slogany typu „Sledujte svou zásilku“ přijalo DHL politickou šablonu na měření svých klientů. Kdyby to neudělali, stálo by je to vyhoštění ze země a ekonomické ztráty. Proto zapomněli na neporušitelnost poštovního tajemství a když po nich někdo chce, aby mu vrátili co mu patří, odkloní zrak na druhou stranu. Červená a žlutá barva jejich loga mi nikdy nepřipadala tak křiklavá. Mám při pohledu na něj pocit, že místo rychlosti a výkonnosti nám naznačuje: „Pozor! Ani u nás není vaše pošta v bezpečí!“.

Napsat komentář

