Každoroční rituál

První plody deště

První plody deště

Slyšela jsem povyk a když jsem vystrčila hlavu ven, byly už ulice zmáčené prvním májovým lijákem. Havana, skrytá pod závojem deště se koupala v obřích kapkách, které letos dorazily extrémně pozdě. Nejdřív vyběhly děti a šedý beton se začal vykreslovat mokrým mramorováním. Východoevropská architektura mi v tom tropickém lijáku připadala ještě nepatřičnější než jindy. Ženy rychle sklidily prádlo ze šňůr a toulaví psi se běželi schovat, než to skončí. Ale liják nekončil a přesvědčil k dovádění v nejočekávanějším dešti roku i dospělé.

Vystrčila jsem ruku z balkónu, abych zjistila, jestli stojí za to vylézt na střechu a osprchovat se pod širým nebem. My Kubánci tento květnový dárek vždycky netrpělivě očekáváme, protože nejenže jsou po něm manga připravená k snědku, ale navíc nám přináší štěstí. Proto bereme promoknutí skrz naskrz jako zaklínadlo proti všemu zlému, je to lidový rituál národa, který čeká na lepší časy. Vzala jsem nakonec těžký dřevěný žebřík a postavila ho k otvoru ve stropě chodby. Nahoře mě požehnání nebes zmáčelo během pár minut. Na střechách stála stejně jako já spousta lidí, aby si nechlorovaná voda odnesla zlé a ochránila nás proti všemu, co ještě přijde.

Zůstala jsem nad naším bytem, dokud se nevyjasnilo a dívala se na lidi na ulicích, jak s šaty přilepenými na tělo rozstřikují vodu z kaluží. Jedna stařenka roztáhla obě ruce z okna, aby nepřišla o ten neplacený příděl boží prozřetelnosti, který ve stejnou chvíli zmáčel i opilce v parku. V prvním květnovém lijáku si lidé nejen hrají v proudech vody, ale také si vybíjí všechnu spontánní vášeň a bouřlivost, kterou každodenní život dusí a zabíjí. Nad ulice se vznesla nevyslovená motlitba. Statisíce nás v ní prosí, aby nám ten hustý lijavec přinesl odpovídající dávku štěstí. Všechno nasvědčuje tomu, že ho budeme potřebovat.

Napsat komentář

