Obchod s nikotinem

Obrázek převzatý z www.esacademic.com

Obrázek převzatý z http://www.esacademic.com

Ruce se pohybují s jistotou a rychlostí, mají jen 30 vteřin na to, aby do spodní části stolu zasunuly doutníky, které poputují na černý trh. Dvě kamery snímají halu, kde se rolují voňavé listy a pak končí v krabicích se jmény Cohiba, Partagás, nebo H. Upmann. Každé skleněné oko se otáčí o 180 stupňů a nechává tak na malý okamžik slepou zónu, úzký, nestřežený úsek řady kroutičů doutníků. To je ten správný moment, kdy schovat před zrakem dohlížitelů tenký či tlustý doutník, který je pak na prodej mimo oficiální trh. Další zaměstnanec má za úkol podplatit hlídače, aby se doutníky daly vynést z budovy a během čtyřiadvaceti hodin už se jejich silné aroma line ulicemi.

Když se mne mí studenti španělštiny vyptávají na kvalitu doutníků z černého trhu, dělám si legraci a říkám jim, že by klidně uvnitř krabic mohl být srolovaný deník Granma. Samozřejmě ale vím, že značná část nelegálního prodeje pochází z těch samých míst, kde se vyrábí doutníky pro legální obchody. Tři z pěti obyvatel Havany se vám na dotázání pochlubí, že znají opravdového kroutiče doutníků, který sežene autentické a čerstvé doutníky. Trhu s nikotinem se v tomto městě účastní tisíce lidí, kteří vytváří korupční síť a neuvěřitelné zisky. Jejich cílem je, aby se finální produkt co nejvíce podobal tomu, který prodává stát, ale stál přitom třikrát nebo čtyřikrát méně.

Jedna z nejčastějších nabídek, kterou uslyší turista na každém roku, je: „Mister, cigars!“, „Lady, habanos!“. Aspoň to není tak odpuzující, jako když jim pasák zašeptá nabídku katalogu, která zahrnuje „dívky, chlapce, dívky s chlapci“. Takže příběh, který začíná v továrně v těch 30ti vteřinách, kdy se kamera dívá jinam, končí turistou, kupujícím dvacet pět doutníků za cenu, za kterou by si jich jinak pořídil jen pár. Všichni jsou spokojení: kroutič doutníků, ochranka, nelegální prodejce, a …. stát? Hm, komu na tom záleží?

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s