Jezero Bohemia

Začínala jsem ji vždycky číst od poslední stránky, kde byly kreslené vtipy a karikatury slavných lidí. Potom jsem přešla ke křížovce a když jsem dorazila k reportážím, už jsem se bála, že mi čtení za chvilku skončí. Musela jsem pak čekat dalších sedm dní, než prodavač začal vyvolávat jeho jméno plné dálek a zatřásl listy s vůní inkoustu před našimi okny. Prarodiče brzdili můj entusiasmus a říkali, že tento týdeník se ani náznakem neblíží tomu, co si kdysi kupovali u stánků oni.

Bohemia, nejstarší časopis na Kubě a v Latinské Americe, se narodil v roce 1908 a teď zemřel zaživa. I když mu pořád přidávají další roky existence, přestal být už před více než deseti lety směrodatný. Vydání Bohemia Svobody z roku 1959, které ukazovalo těla, zmasakrovaná za předchozí diktatury, se změnilo v nudnou, triumfalistickou a zbytečnou tiskovinu. Časopis se začal zmenšovat a ztrácet listy. V článcích se opakovaly stejné sladké příběhy jako ve zbytku oficiálního tisku. Dokonce i titulní strana se začala k nerozeznání podobat jiným časopisům, jako třeba „Moře a rybolov“, nebo bázlivému „Jsme mladí“. Celá jeho osobnost odtekla kanálem cenzury. Byl převychován systémem, kterému se nelíbí nepohodlné časopisy a ostří novináři.

Každý den procházím kolem budovy, kde Bohemia sídlí. Je na ní nejkrásnější busta José Martího, jakou jsem v Havaně viděla. Dám si tu námahu, abych synovi vysvětlila, že tady podřimuje jeden z nejdůležitějších časopisů, jaký kdy v této zemi a v celém regionu existoval. Pro děti jeho věku je tato zóna poblíž Národního shromáždění jen místem, kde se hromadí voda když prší. Vodní nádrž, přes kterou po lijáku neprojedou auta. Jezero Bohemia mu říkají, i když mu vysvětluji, že předtím, než bylo toto místo známé záplavami, tady bilo srdce novinařiny a připravovaly se tu stránky, které později hltaly oči jako ty moje.

Napsat komentář

