Přátelé ještěrek

Krátce poté, co jsem se naučila, že bonbony jsou sladké a oheň pálí, jsem zjistila i to, že Kubánci se mohou zapisovat do organizací, vytvořených státem, ale že jsou exemplárně trestáni, pokud si chtějí založit své vlastní. Tak děti vstupovaly automaticky do pionýra, ženy byly od 14 let sdružené, sousedé se začleňovali do Výborů na obranu revoluce a dělníci se stali členy jediného povoleného odborového svazu v zemi. Vedle toho se studenti sdružovali ve své konfederaci a zemědělci byli sloučeni do jediné organizace na celonárodní úrovni. Zdálo se, že jsme všichni někde sdružení.

Když jste se hlásili o práci, univerzitní studium, nebo jste chtěli získat právo ke koupi domácího spotřebiče, bylo nutné vyplnit formuláře, kde se ptali na členství v organizacích, posvěcených mocí a začínajících samozřejmě těmi nejdůležitějšími: Komunistickou stranou a Unií mladých komunistů. Vzpomínka na to, jak s tužkou v ruce dělám křížky vedle zkratek OPJM, CDR, nebo FMC mi dnes připadá směšná. Dělala jsem to automaticky, bez přesvědčení, jenom aby to vypadalo, že jsem řádná, revolucionářská, „normální“ občanka.

Už několik let neopakuji žádná hesla a nepatřím k žádnému ze sdružení, která jsou v naší zemi povolená. Když se mě ptají, říkám, že jsem nezávislý občan, volný elektron a má platforma se věnuje pouze požadování zrušení trestnosti nesouhlasu. Ale vím, že od této mety jsme ještě daleko. I přes slíbené změny a uvolňování je pořád ještě problém něco kritizovat, ať už je to práce ministra, nebo školní rozvrh. O zakládání nezávislé strany nemůže být ani řeč, i kdyby šlo o nevinný klub přátel ještěrek.

Napsat komentář

