Z vděčnosti

Kdybychom si pronajali reklamní agenturu, nebo nějakého šikovného reklamního agenta, aby se snažil šířit informace o práci alternativních bloggerů, asi bychom nikdy nedosáhli tak velkého povědomí o naší existenci uvnitř Kuby, jako díky programu o „kybernetické válce“, který vysílali ve státní televizi minulé pondělí. Hmatatelným výsledkem je i to, že se můj telefon teď nezastaví. Jsem ochraptělá z tolika rozhovorů s lidmi, kteří mi chtějí vyjádřit solidaritu a mé sluneční brýle, velké jako soví oči, už přestaly stačit jako kamufláž do města. Každých pár metrů ke mě na ulici někdo přijde, řekne mi pár povzbuzujících slov, nebo mi dokonce věnuje jedno z těch objetí, co vám skoro vyrazí dech.

Co se na tomto ostrově děje, že je kamenování režimními urážkami tak atraktivní? Kde jsou ty časy, kdy potupa ve státních médiích znamenala roky a roky vyhnanství a démonizace? Kdy se začala vytrácet zloba, namířená proti těm, kteří byli terčem pomluv a upřímně míněné vztyčené pěsti k obličejům stigmatizovaných? Přísahám, že jsem na to nebyla připravená. Myslela jsem si, že 24 hodin po té snůšce lží z programu, který konkuruje pořadu Big brother, se ode mne všichni odvrátí a když mě budou míjet na ulici, budou se soustředit na pavučiny na zdi. Ale je to úplně jinak: spiklenecká mrknutí, plácání po rameni, hrdost sousedů, pramenící z toho, že jakási zamlklá a neduživá ženská ze čtrnáctého patra je prý veřejným nepřítelem číslo jedna. Alespoň pro tento týden, než se objeví další terč kamenování.

A nejsem jediná. Skoro všem bloggerům, jejichž fotka a jméno se objevilo v té „telenovele ministerstva vnitra“, se děje to samé. Prodejci na trhu jim darují ovoce zdarma a řidiči kolektivních taxíků říkají: „Vy dnes neplatíte pane. A vezmeme Vás až domů“. Kdyby scénáristé toho televizního tribunálu počítali s podobnou odpovědí veřejnosti, asi by si rozmysleli zveřejňování našich tváří na obrazovce. Ale už je pozdě. Slovo „blog“ je teď neodmyslytelně spjato s našimi obličeji, přilepeno na naši kůži, spojováno s našimi gesty, připoutáno ke starostem obyčejných lidí a stalo se synonymem pro zakázanou část reality, která je každým dnem atraktivnější a obdivovanější.

Napsat komentář

