Šikmé oči

Cestují ve skupinách po jednotlivých čáatech Havany. Jsou to stovky čínských studentů, kteří se na Kubě učí španělštinu a dodávají barvitost městu, kde jiní cizinci stráví sotva pár týdnů jako turisté.  Díky nim se tu znovu objevily šikmé oči, tak běžné v první polovině dvacátého století, načas se s nimi vrátila asijská chůze, která vypadá, že se země dotýkají jen špičky nohou. Zaplňují Čínskou čtvrť kolem ulice Zanja a blýskají úsměvy před restauracemi s papírovými lampiony a červenými závěsy, kde vaří víc kriolských a italských jídel, než pokrmů z řas a nudlí.
Jednou ráno jsem jich pár potkala zbloudilých blízko Hlavního nádraží. Měli prázdné tašky, unavené tváře a pomalý krok. Jedna z dívek se mě zeptala s pomocí malého slovníčku, kde by mohla dostat koupit salát. Byl to jeden z těch horkých měsíců, kdy je na pultech trhů zelená leda okurka. Jenže tady stáli a čekali na zemědělský zázrak, který by jim snesl na talíř pár osvěžujících listů. Vysvětlila jsem jim, že je moc ostré slunce a zelenina se sklízí jen v zastřešených prostorách, že nedostatek přepravek ztěžuje dopravu zeleniny do měst a že když už dorazí, je velmi drahá.
Po několika minutách mého podivného výkladu se šikmé oči zakulatily. „Salát, salát!“ trvali na svém a jeden z nich mi slovo přeložil do všech jazyků, které znal: “lettuce, laitue, Kopfsalat, alfase…”. Usmála jsem se a potvrdila, že není problém v tom, že bych to slovo neznala, jenom nevím, kde by právě teď mohli sehnat zeleninu. Samozřejmě mi nevěřili. „Běžte na náměstí Čtyř cest, třeba tam něco najdete.“ bylo to poslední, co mne napadlo, abych je nepřipravila o naději. Vydali se tím směrem, vyčerpaným krokem, s prázdnými taškami tloukoucími ve větru a s trošku povadlou orientální elegancí, které chyběla trocha zeleniny, aby se znovu zazelenala.

Napsat komentář

