Kokosový pudink

Našla jsem Kubu vně Kuby, řekla jsem před pár dny jednomu kamarádovi. Smál se té slovní hříčce, myslel si, že jen tak plácám. Ale ne. V Brazílii mi jedna dojatá sedmdesátnice darovala madailonek s Pannou Marií Milosrdnou z Cobre. „Nevrátila jsem se od chvíle, kdy jsem odešla v roce 1964,“ řekla mi, když mi předávala ten malý šperk, který dříve patřil její matce. Během mého pobytu v Praze mi připadalo, že skupina tamních krajanů je obeznámena s tím, co se děje v naší zemi, líp než mnozí, kteří přežívají v apatii na Kubě. Mezi vysokými budovami v New Yorku mě jedna rodina pozvala na návštěvu a babička udělala kokosový pudink na způsob naší tradiční kuchyně, jež je na ostrově tolik poškozována nedostatkem zboží a jiným strádáním.

Naše diaspora, náš exil uchovává Kubu vně Kuby. Spolu se svými kufry a bolestí z odloučení opatrují kousky národních dějin, které byly vymazány z učebnic, z nichž se učilo či, lépe řečeno, jimiž bylo zformováno několik generací. V každém z těchto Kubánců rozptýlených po světě znovu objevuji svoji vlast. Když zjišťuji, čeho ve skutečnosti dosáhli, a porovnám to s tím, co nám o nich napovídala oficiální propaganda, přemůže mě lítost nad mojí zemí. Ta spousta lidí, o něž jsme přišli, všechno to nadání, které se muselo rozvíjet venku za hranicemi, a všechna ta semínka, jež musela vyklíčit v jiných krajinách. Jak se to stalo, že jsme umožnili jediné ideologii, jediné straně, jedinému muži, aby si nárokovali „božskou“ moc rozhodovat, kdo se smí nazývat Kubáncem a kdo ne.

Už mám důkaz, že mi lhali, že nám lhali. Nikdo mi to nemusel říkat, uvědomila jsem si to sama, když jsem viděla tu obrovskou Kubu, která existuje vně Kuby, tu velikánskou zemi, kterou pro nás oni ochraňují.

Napsat komentář

