Lima a prach

Limské nebe „barvy oslího břicha“

Každému městu přisuzujeme nějakou tvář, každému místu nějakou osobnost. Camagüey mi připomíná střídmou dámu z dobrého rodu, Frankfurt se češe jako punker a nosí kravatu, která mu moc nesluší, Praha má modré oči a pomíjivý úsměv jako onen mladík, jenž mi – jen na vteřinu – zkřížil cestu. Co se Limy týče, její nepopsatelná tvář je pokryta prachem. Prach v Limě se točí a usazuje se na všem. Poletuje nad útesy, které strmě ční nad mořem, jež se nám obyvatelům Karibiku zdá příliš chladné a divoké. Maličké částečky půdy a písku, které se lepí na tělo, jídlo, život. Prach na místním ovoci, na čerstvě přineseném jídle ceviche. Prach v nápoji „pisco sour“, který na jazyce vyvolá touhu pít ještě víc, ale také touhu „už nikdy víc“. Neskutečná nazlátlá vrstva, jež se usazuje na čelních sklech aut a pokrývá i prodavače novin, který vzývá na semaforu červenou, aby prodal své zboží dřív, než se setmí. Prach, v nějž se všichni obrátíme po soudném dni, ale Lima nám jej zprostředkovává už za života.

Jako indiánská dívka mi připadá Lima. Je uzavřená, má v sobě něco z tajemného mlčení těch, co přicházejí z hor. A její ruce uzdravují. V Limě se mi vrátil hlas – a to není metafora. Přijela jsem unavená po více než padesáti dnech intenzivního cestování, ochraptělá, s horečkou. Odjížděla jsem zotavená, s podporou svých přátel a znovu nabitá energií poté, co jsem uviděla město, které přerostlo samo sebe. Poprvé jsem si namočila nohy v Pacifiku, vystoupala jsem na vrcholky v distriktu Villa El Salvador a viděla lidi, jak úspěšně bojují o živobytí navzdory vyprahlosti půdy a chudobě. Také jsem si prohlédla historické centrum – s jeho kostely, nabídkami pro turisty a náboženskými procesími. Protože Lima je nepřeberným množstvím měst, jedna rozmarně navrstvená na jiných. Je jako mladá dívka, jež příliš vyrostla a nevejde se do svých vlastních šatů. Proto takové dopravní zácpy a tolik jeřábů, které všude možně stavějí nové budovy. Tvář tohoto města byla sestavena ve spěchu, jedno oko odsud, ústa tamodtud, čelo ještě odjinud; Lima je míšenka, mestická, německá, švýcarská, chilská a španělská. Je to pravá Lima.

Napsat komentář

